Rinkelen voor een leefbare en gezonde stad

Op zondag 19 maart 2017 trekken fietsers en voetgangers door Gent om het belang van een leefbare en gezonde stad in de kijker te zetten. Dit publieke evenement is een burgerinitiatief voor àlle voetgangers, fietsers, gebruikers van het openbaar vervoer, auto-delers en chauffeurs.

We willen een leefbare en gezonde stad voor iederéén.

We vinden het mobiliteitsplan een eerste stap in de goede richting. Daarom rinkelen we samen pro-mobiliteitsplan.

  • We krijgen meer ruimte voor verschillende mobiliteits-gebruikers en voor kwetsbare weggebruikers.
  • Het mobiliteitsplan zorgt ervoor dat we minder tijd verliezen om van punt  A naar B  te geraken.
  • Het mobiliteitsplan draagt het STOP-principe uit. Er worden dus voor het eerst duidelijke en heldere keuzes gemaakt: eerst Stappers (voetgangers), dan Trappers (fietsers), vervolgens het Openbaar vervoer en tot slot de Privé-wagen.

 

Is Gent dan onleefbaar?

  • Op piekmomenten (in 2013) rijden er in heel Gent 121.794 auto’s rond. Het autoverkeer groeide de voorbije tien jaar met 30 procent.  Er blijven auto’s bijkomen in Gent: in 2016 plus 1.300 op één jaar tijd. The Guardian gaf Gent in 2014 een 13de plaats op honderd als de grootste filestad in West-Europa en Noord-Amerika. 

    De openbare ruimte kan het toenemende autogebruik niet meer slikken. Vandaag is er al 40 kilometer parkeerplaats te weinig.

 

balkjerinkelactie

Er is ook goed nieuws:

  • Het Mobiliteitsplan zorgt voor het grootste voetgangersgebied van het land. De voetganger wint dus.
  • Het aantal fietsende Gentenaars neemt fors toe: op 4 jaar tijd plus 35%. De  telpaal op de Visserij haalde in 2016 één miljoen fietsers, die van de Coupure 2 miljoen fietsers.
  • Autodelen zit in de lift bij Gentse gezinnen. Met meer dan 6.000 autodelers is Gent een voorloper op vlak van autodelen. Een gedeelde auto kan, afhankelijk van het gekozen systeem, tot 12 privé auto’s vervangen.

 

We vragen de politici van alle partijen om ook vooruit te kijken:

(1) De wijken buiten de kleine ring R40 willen een gelijke behandeling krijgen als de wijken binnen de R40. Wijkcirculatieplannen zijn dringend nodig.  

(2) In 2020 komt er binnen de R40 een lage emissiezone. De luchtkwaliteit moet beter over àlle wijken van Gent, ook buiten de R40.

(3) De R40 wordt een groene stadsboulevard. 

(4) Het aanbod van openbaar vervoer moet snel groeien.

 

Rinkel mee voor een leefbare en gezonde stad!

Dit is een burgerinitiatief, in samenwerking met Fietsersbond GentTrage WegenAutodelen.netGents MilieuFront (GMF), Ledeberg breekt uitWerkgroep Sint-Pieters-BuitenNatuurpunt GentGezinsbond GentOp WielekesBuitensporigNetwerk Duurzame MobiliteitVelo-droomPartago en allerlei fietsende en wandelende Gentenaars en bezorgde wijkorganisaties.