Verplaatsingsgedrag Vlaanderen 2015-2016 (OVG5.1)

Op 7 maart 2017 publiceerde het Departement Mobiliteit en Openbare Werken de resultaten van het Onderzoek Verplaatsingsgedrag 5. In de komende weken brengen we hier een aantal grafieken en conclusies.

Looptijd: januari 2015-januari 2016

Respondenten: 1.626

Alle rapporten 

 

7/3/2017: Koning auto

De media kopte meteen: "De auto is de onbetwiste koning en vergroot nog zijn voorsprong op alle andere vervoersmiddelen". De cijfers geven het zwart op wit. Maar waarom? Lees meer...

 

8/3/2017: Auto- en fietsbezit

Auto- en fietsbezit blijft erg constant doorheen de jaren. Lees meer...

 

9/3/2017: BREVER (Wet Behoud REistijd en VERplaatsingen)

De resultaten van OVG 5.1 bevestigen opnieuw de BREVER-wet. Lees meer...

 

13/3/2017: verplaatsingsmotief

Recreatief verkeer blijkt het voornaamste verplaatsingsmotief, zowel naar aantal verplaatsingen als naar kilometer. Is de beleidsfocus op woon-werk- en woon-schoolverkeer terecht? Lees meer...  

 

14/3/2017: modal split

Aandeel auto neemt toe ten opzichte van andere vervoermiddelen (maar de hoofdreden is dat vliegreizen ('ander') eruit gefilterd zijn). De cijfers geven ook aan dat de elektrische fiets i.p.v. de gewone fiets komt en niet in plaats van auto of bus (die als een van de weinige modi stijgt in km t.o.v OVG4.5, weliswaar niet significant). Lees meer...

 

15/3/2017: wat met gedeelde mobiliteit?

Gedeelde mobiliteit heeft voorlopig geen plaats in het OVG. Toch is het een sterk groeiende vorm van mobiliteit. Lees meer... 

 

16/03/2017: focus op woon-werkverkeer

De Vlaming verplaatst zich het meest met de auto naar zijn werk en de verplaatsingsafstand speelt daarin een belangrijke rol. Lees meer...

 

20/03/2017: over modi en motieven 

Voor 'onderwijs' gebruiken we het vaakst een duurzame modus, 'winkelen en diensten' hebben het hoogste aandeel autokilometers. Lees meer...

 

22/03/2017: conclusies

Overzicht van onze vaststellingen. Lees meer... 

Heb je vragen over het onderzoek verplaatsingsgedrag? Zijn er cijfers die je graag zou zien? Geef een seintje aan miguel[a]duurzame-mobiliteit.be!