TreinTramBus klaagt besparingen De Lijn aan

De Lijn maakt beetje bij beetje zijn besparingsplannen bekend. Reizigersvereniging TreinTramBus stelt vast dat de gevolgen in veel gevallen desastreus zijn voor de reiziger. Met dit beleid komt een einde aan jaren van groei in het openbaar vervoer. TreinTramBus stelt alternatieven voor: een betere doorstroming, en ook een correcte prijs voor een goede service mag geen taboe meer zijn.

Late bussen in Gent, Brugge en Oostende verdwijnen. Oost- en West-Vlaamse bussen rijden in het weekend nog maar om de twee uur. Wie naar de Mechelse binnenstad wil, zal voortaan moeten overstappen. “Een echte kaalslag”, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. “Op veel plaatsen wordt het aanbod van De Lijn slechter dan het ooit geweest is, een alternatief voor de auto is het al helemaal niet meer.”” In Limburg, Oost- en West-Vlaanderen wordt basismobiliteit een lege doos, een achteruitgang die met vooral de zwaksten in de samenleving treft.

Kan er dan nergens bespaard worden? Toch wel: de reorganisatie zorgt in Antwerpen-stad voor meer tram en minder bus, waardoor veel mensen er daar op vooruitgaan. Maar TreinTramBus ziet vooral mogelijkheden in andere maatregelen. De besparingen zijn immers onaanvaardbaar zolang niet eerst aan de doorstroming wordt gewerkt.

Op de Antwerpse Leien liggen al jaren lussen waarmee de trams elk verkeerslicht voor zich op groen kunnen schakelen. Alleen zijn die systemen niet geactiveerd. “Een echte schande”, zegt Erik Heylen, voorzitter van de werkgroep Antwerpen van TreinTramBus“. Het gaat hier om een door de overheid opgelegde verspilling. Door die lussen te activeren kunnen op dit traject dag in dag uit drie trams en bussen worden uitgespaard, een besparing van minstens 600.000 euro per jaar. Voor heel Antwerpen kan met een betere doorstroming 2,5 tot 3 miljoen worden bespaard.” In Gent een vergelijkbaar verhaal: als tram 4 overal groen licht krijgt, kunnen op die lijn alleen al twee trams worden uitgespaard, zonder dat de klant er nadeel van ondervindt. Zo kan de Gentse laatavondbus worden gered.

De tarieven van De Lijn horen bij de laagste van Europa. Vooral op lange afstanden is de bus erg goedkoop. “Wie met de snelbus van Bocholt naar Antwerpen reist, betaalt met een lijnkaart 1,60 euro voor 111km, minder dan anderhalve eurocent per km. Met zo’n bedrag kom je natuurlijk nooit uit de kosten. Ook de klanten hebben al aangegeven dat ze meer willen betalen om die bus te redden”, weet Vanseveren. Een meer realistisch tarief voor lange afstanden is dan ook logisch, mits er een goede kwaliteit tegenover staat. En ook een sociaal aanvaardbare prijs voor 65-plussers mag niet langer een taboe zijn: liever een bus die rijdt tegen betaling dan een gratis bus die afgeschaft is.

TreinTramBus roept steden en gemeenten op deze besparingen te verwerpen en mee te werken aan meer kwaliteit bij het openbaar vervoer.

 

 

2012-03-05 14:44:03 +0100