Betaalbaar

Betaalbaar

Mobiliteit moet betaalbaar blijven, niet enkel voor het individu, maar ook voor de maatschappij.

De totale kost voor mobiliteit is opgebouwd uit verschillende onderdelen:

  • Kost voor de gebruiker (brandstof, aankoop wagen of fiets, ticket, …), deze kostprijs bestaat uit een vaste kost (afschrijving voertuig, abonnement) en een variabele kost (per kilometer of per gebruik)
  • Kost voor de overheid (aanleg, onderhoud, beheer, …)
  • Maatschappelijke of externe kosten (kosten voor milieu, verkeersveiligheid, filekosten, gezondheidszorg, …)
FaceMePLS (CC BY 2.0)

Voorstanders van bedrijfswagens stellen vaak dat bedrijfswagens een noodzakelijk kwaad zijn, een gevolg van de hoge loonkosten in ons land.

Autodelen

Autodelen.net juicht het antwoord toe van Minister Peeters op een parlementaire vraag betreffende autodelen, de deeleconomie en verzekeringen.

Bond Beter Leefmilieu (BBL) en Netwerk Duurzame Mobiliteit (NDM), de koepel van mobiliteits- en milieuverenigingen, lazen in De Morgen van 23/03/2017 dat de federale regeri

Een studie van het Federaal Planbureau ging op zoek naar de effecten van de huidige subsidie van bedrijfswagens voor privégebruik in ons land.

Brussel, 10 december 2014 - Bond Beter Leefmilieu (BBL), Netwerk Duurzame Mobiliteit en Kom op tegen Kanker sluiten vandaag de succesvolle petitie tegen salariswagens. De initiatiefnemers willen de 25.000 handtekeningen later deze week overhandigen aan de voorzitters van de federale meerderheidspartijen. Onder de ondertekenaars zijn prominente economen zoals Paul De Grauwe, André Decoster en Koen Schoors. De petitie pleit tegen de verloning met wagens en diesel en voor een verlaging van de lasten op arbeid.

Pagina's