Fiola vzw gaat #goedopweg naar de cliënt

Fiola vzw is een dienst die kinderen en jongeren met een beperking en hun familie thuis begeleidt. Daar komen veel verplaatsingen bij kijken.  Dirk Mombaerts, directeur bij Fiola, licht toe hoe de organisatie inzet op minder auto en slimmer vervoer.

“Het is toch al te gek: in de vroegbegeleiding die we geven aan baby’s zien we de impact van heel ongezonde lucht. En tegelijkertijd blazen we zelf tonnen CO2 de lucht in. We moeten slimmer zijn dan dat. We hebben daar ook een voorbeeldfunctie in vind ik.

En ook: mobiliteit is duur, maar niet duurzaam. We moeten echt het ene verlagen en het andere verhogen”

Het is duidelijk: duurzame mobiliteit is een uitdaging voor een zorgorganisatie als Fiola. Alles samen rijden medewerkers van Fiola 1.2000.000 km per jaar, 30 keer de aarde rond. Dat zorgt voor 202.1 ton CO2 uitstoot per jaar. En massa’s stress, uren file.  

Hier wil de thuisbegeleidingsdienst verandering in brengen met verschillende initiatieven:

Minder auto, meer fietsen, mindset switch, impact
“Het is toch al te gek: in de vroegbegeleiding die we geven aan baby’s zien we de impact van heel ongezonde lucht. En tegelijkertijd blazen we zelf tonnen CO2 de lucht in. We moeten slimmer zijn dan dat."
Dirk Mombaerts, directeur Fiola vzw

Als je één element extra in de kijker mag zetten, wat neem je er dan uit?

Dirk: "Ik ben vooral fier op hoe medewerkers mee gaan in deze andere aanpak. We merken echt een maatschappelijke verschuiving naar meer duurzaamheid. Daar ambitieus in zijn en de toon zetten, dat is voor mij waardegericht ondernemen.

Wij zijn een jonge organisatie, ontstaan uit een fusie van een zestal ex-concullega’s. Als je dan ervaart hoe we rond duurzaamheid snel op een gemeenschappelijke lijn zitten, dan denk ik: we zijn met de goede partners in zee gegaan.

Verder vind ik de integrale aanpak belangrijk: we moeten stoppen met denken ‘we nemen iets weg’. Nee, we voegen iets toe, we maken het werk makkelijker en gezonder voor medewerkers. We maken de omgeving waar onze - vaak kwetsbare - cliënten wonen, gezonder.

Onze aanpak combineert ook duurzaamheid met digitale transformatie: onze begeleiders gaan de baan op met een laptop, via een digitaal cliëntendossier ergens in de cloud hebben ze toegang tot alle info. Op de trein of in een koffiebar tussendoor wat werken, dat verhoogt het gemak én de efficiëntie. We willen ook meer inzetten op digitale begeleiding, via videobellen en zo.  

Ik merk een groter bewustzijn rond klimaat en klimaatopwarming bij de medewerkers. Collega’s maakten voor de ‘interne campagne’ ook een filmpje, dat kwam wel binnen."
 

Wat is de volgende stap?

Dirk: "Wij hopen snelheid te kunnen maken met het autodelen.

We vroegen een subsidie aan bij het klimaatfonds, en dat zou ons echt een boost kunnen geven. Als die subsidie goedgekeurd wordt, hebben we een afspraak met Partago, pionier in elektrisch autodelen, om verschillende auto’s te gaan gebruiken. Ook met Cambio hebben we een aantal afspraken, om ook Cambio in minder stedelijke omgevingen van de grond te krijgen: wij zorgen voor een redelijk stabiel aantal kilometers, wat maakt dat het financiële risico ook kleiner wordt. Met de gemeente Wetteren, waar we ook bureaus hebben, is er ook een engagement dat zij als partij mee instappen.

Samenwerken om te delen, dat is de toekomstpiste."

 

Meer informatie

Deze tekst werd gebaseerd op het artikel "Van praten naar doen: de Vierklaver, Fiola en IVV gaan voor minder CO2" van Taborgroep