Kiss & Ride-stroken voor minder stress bij ouders

25.02.2013

Een zinnetje in het rapport Gezinnen onderweg van de Nederlandse onderzoeksinstelling SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau) heeft voor opschudding gezorgd bij de Nederlandse verkeersdeskundigen. In de aanbevelingen staat het volgende te lezen: “Lokale verkeersoplossingen die eraan bijdragen dat auto’s en langzaam verkeer beide op een veilige en rustige wijze de school kunnen bereiken, zoals zogenoemde zoen-en-zoefstroken om kinderen met de auto te kunnen afzetten, zouden breder toegepast kunnen worden.” Deze aanbeveling werd nogal kort door de bocht overgenomen door verschillende media (Verkeersnet en De Telegraaf) die dit opvatten als pleidooi om voluit te kiezen voor Kiss & Ride-stroken aan scholen.

 

Chaos aan de schoolpoort

Druk autoverkeer in de ochtend- of avondspits in combinatie met dubbel geparkeerde wagens ‘om even snel mijn kleine af te zetten’ en daartussen slalommende fietsers leiden tot een (subjectief) gevoel van onveiligheid.

Volgens het SCP leidt dit tot stress binnen gezinnen. “Door een gebrek aan parkeerplaatsen bij veel scholen, voelen werkende ouders zich vaak genoodzaakt de kinderen met de fiets of lopend te brengen om daarna met de auto naar het werk te gaan. Deze knelpunten leiden tot stress binnen gezinnen.” Is de oplossing dan om simpelweg meer parkeerplaatsen aan te leggen in schoolomgevingen?

 

Efficiënt gebruik van ruimte

Je kunt je afvragen of het wel efficiënt is om specifieke infrastructuur aan te leggen voor die 2 keer een half uur per dag dat die zal benut worden. De K&R-strook combineren met andere gebruikers (zoals de schoolbus) is niet altijd even eenvoudig. Het grootste knelpunt is dat een K&R-strook aanzet tot foutief gebruik, want welke ouder vergezelt zijn kind nooit naar binnen? Zeker bij het ophalen is het soms onmogelijk in te schatten of de kleine al klaar staat en wordt het systeem ontregeld met chaos en stress tot gevolg.

 

Bewegen

Wandelen of fietsen naar school, al dan niet begeleid door de ouders, heeft enorm veel voordelen. Zwaarlijvigheid komt steeds vaker voor en het beste medicijn is nog altijd beweging. Een recente studie toont ook aan dat een actieve verplaatsing naar school goed is voor de concentratie.

Het traject tussen thuis en de basisschool is perfect om de kinderen voor te bereiden later zelfstandig naar school te gaan. Op de achterbank verwerven de kinderen geen enkele verkeersvaardigheid en zijn de gestresseerde mama of papa aan het stuur vaak de oorzaak van het onveiligheidsgevoel bij de kinderen die wel fietsen of lopen. Om die actieve verplaatsingen aan te moedigen is een kwalitatieve en veilige openbare ruimte rondom de school dus aangewezen. Dat houdt een keuze in voor een autoluwe schoolomgeving en dus niet om nog meer parkeerplaatsen aan te leggen.

 

Een betere oplossing: de schoolstraat

De stad Gent startte in november 2012 met een proefproject in 2 schoolomgevingen waar twee keer per dag elk autoverkeer in de straat geweerd wordt. Het proefproject eindigde op 8 februari en de stad is nu bezig met de evaluatie.