130 km/u op onze autosnelwegen?

14.01.2013

In Nederland werd vorig jaar (2012) op iets meer dan de helft van de autosnelwegen een snelheidslimiet van 130 km/u ingesteld. Hierdoor laaide ook in België de discussie op om onze snelheidslimiet te verhogen. In principe kan het: theoretisch zijn onze autosnelwegen ontworpen voor 130 km/u. In de praktijk schieten heel wat in- en uitvoegstroken letterlijk te kort volgens deze ontwerpeneisen. Daarnaast wordt ons snelwegennet gekenmerkt door heel wat meer op- en afritten dan in theorie wenselijk is, waardoor meer weefbewegingen ontstaan.

 

Time is money

Sneller rijden betekent tijdswinst. Dat valt niet te ontkennen. De totale economische winst zou volgens een studie van TML uit 2008 84 miljoen euro bedragen. Daartegenover staan echter toegenomen externe kosten ten gevolge van milieuvervuiling en verkeersongevallen ter waarde van zo’n 146 miljoen euro. Totaal verlies: een slordige 62 miljoen euro. Hogere snelheden beperken ook de capaciteit van de autosnelweg. De hoogste capaciteit wordt gehaald bij een snelheid tussen 70 en 90 km/u.

Capaciteit maximaliseren

Verkeersveiligheid

Meer verkeersongevallen zijn maatschappelijk het voornaamste argument om niet te kiezen voor een snelheidsverhoging. België is niet meteen de beste leerling als het op verkeersveiligheid aankomt. Er is een sterke correlatie tussen snelheid en ongevalsrisico. Een ander element dat het ongevalsrisico verhoogt, is het grotere snelheidsverschil tussen voertuigen, waarbij rekening moet gehouden worden met vrachtwagens, die begrensd zijn tot 90 km/u.

 

Impact op portemonnee, klimaat en gezondheid

Sneller rijden is meer verbruiken. Dus meer betalen voor brandstof en een hogere CO2-uitstoot. Daarnaast verhoogt ook de uitstoot van fijn stof en andere schadelijke deeltjes en veroorzaakt het rijden meer geluid. Zeker in de druk bebouwde Vlaamse Ruit zijn de externe effecten van een hogere snelheid heel hoog in vergelijking met de beperkte tijdswinst die er te behalen valt. In Nederland was de snelheid op autosnelwegen in de omgeving van grote steden beperkt tot 80 km/u. Vorig jaar werd die verhoogd tot 100 km/u, al stuit dat opverzet van die steden.

 

Dynamisch verkeersmanagement als oplossing

De Vlaamse overheid investeert terecht veel in dynamisch verkeersmanagement. In 2012 zelfs 25 miljoen euro. Door de snelheid op de autosnelweg af te stemmen op de omstandigheden (verkeersintensiteiten, weersomstandigheden, wegenwerken, …) verhoog je de capaciteit en vermijd je ongevallen. De weggebruiker krijgt meer informatie over zijn reisweg en alternatieven, mogelijke hindernissen of wegenwerken. De voordelen van dynamisch verkeersmanagement zijn legio (en meteen ook een opstapje naar ISA).

Lees meer