Impact bedrijfswagens: gedragseffecten en kosten

04.03.2016

Een studie van het Federaal Planbureau ging op zoek naar de effecten van de huidige subsidie van bedrijfswagens voor privégebruik in ons land. Zo ging men de beïnvloeding van de bedrijfswagens op het bezit van het aantal wagens in onze huishoudens na. Vervolgens bekeek men ook de invloed op de waarde van de wagen en de grootte van de motor. Daarnaast onderzocht men de effecten op het gebruik van de wagen. Zo werd de kans berekend dat de wagen gebruikt wordt voor pendel- en vrijetijdsverkeer, hierbij werd ook de gemiddeld afgelegde afstand onderzocht.

Huishoudens met een bedrijfswagen blijken uit dit onderzoek niet alleen grotere en duurdere wagens te hebben, ze hebben ook nog eens meer wagens in hun bezit. Het bezit van een bedrijfswagen zet mensen aan deze meer te gebruiken in het pendelverkeer, wat bijgevolg dan ook tot meer afgelegde kilometers leidt. Daarnaast worden er voor andere, private motieven ook meer kilometers afgelegd.

905 miljoen euro per jaar…

Ofwel 0,23% van het BBP, dat is de kostprijs van ons huidig fiscaal regime voor bedrijfswagens. Deze kostprijs werd berekend op basis van de gedragseffecten die hierboven worden gegeven. Het houdt rekening met het economisch verlies door overmatige consumptie van wagens en kilometers wat leidt tot een misallocatie van schaarse middelen, en de externe kosten van congestie en milieuverontreiniging.

In België genieten we van het grootste fiscale voordeel van alle Europese landen op vlak van bedrijfswagens: 2 763 € per auto (Harding, 2014). Het resultaat daarvan is dat Belgen massaal gebruik maken van dit fiscaal regime met een geschatte vloot van zo’n 383 400 bedrijfswagens. Volgens schattingen van Febiac zijn er zelf 560.000 salariswagens. Van deze bedrijfswagens wordt vooral intensief gebruik gemaakt tijdens de piekuren op werkdagen. Volgens schattingen van SD Worx zou het aandeel bedrijfswagens tijdens de Brusselse spits zelf 50% bedragen. Bovendien zijn de meeste bedrijfswagens dieselwagens, waarvan bekend is dat ze hogere emissies van schadelijke deeltjes en NOx bevatten. Dat diesels zo populair zijn is geen toeval, ze werden jarenlang gepromoot door de overheid, gelukkig komt daar nu verandering in.

 

JP - 07/03/2016