Publicatie Notenkraker#1 “Mobiliteit op het platteland”

06.11.2024
Notenkraker 1 cover

Met deze Notenkraker#1 “Mobiliteit op het platteland”, reiken we gemeentebesturen inspiratie en informatie aan om in hun regio duurzame mobiliteit te organiseren. Dankzij interviews met organisaties, experts en bewoners schetsen we de uitdagingen en de kansen. De goede praktijken geven kant en klare tips die geïntegreerd kunnen worden in de landelijke context. Mobiliteit, leefbaarheid, eenzaamheid, nabijheid, bereikbaarheid, gezondheid, veiligheid… het zijn vele aspecten die met elkaar verweven zijn. De uitdagingen zijn vaak groot, maar de oplossingen zijn talrijk, inventief, kopieerbaar en opschaalbaar.

Download hier de publicatie: Notenkraker#1.pdf

Enkele harde noten

In een stedelijke context beweegt er heel wat op het vlak van duurzame mobiliteit. Commerciële spelers of vzw’s starten er met allerlei vormen van delen, lokale besturen zetten in op fietsinfrastructuur en er is een groter aanbod van oplossingen op maat.

Duurzame mobiliteit realiseren in het gebied buiten onze steden verloopt een stuk moeizamer. Het is een wicked problem: een taai en moeilijk op te lossen beleidsprobleem met veel facetten. Stuk voor stuk zijn die deelproblemen harde noten om te kraken. Onze Vlaamse lintbebouwing is misschien de kern van het mobiliteitsprobleem buiten de stad. Na de Tweede Wereldoorlog, toen er een grote woningcrisis heerste, zag de overheid de kilometers aan grond langs steenwegen tussen dorpen en steden als de ideale oplossing om iedereen van een woning te voorzien. Terwijl in Nederland en het Verenigd Koninkrijk lintbebouwing al verboden was, werd in Vlaanderen met rode stift elk perceel langs de gewestwegen als bouwgrond ingekleurd. Een keuze met nefaste gevolgen voor onze mobiliteit: op deze locaties is de auto vaak de enige optie, openbaar vervoer wordt onbetaalbaar en verkeersveiligheid voor wandelaars en fietsers is moeilijk te waarborgen. Bovendien zijn de negatieve effecten op de gezondheid door lawaai en vervuiling aanzienlijk. De ruimtelijke ordening is volledig afgestemd op de wagen. Ingrepen die duurzame mobiliteit moeten realiseren buiten de stad, zijn niet altijd eenvoudig te bedenken, laat staan te realiseren.

Met deze Notenkraker reiken we gemeentebesturen een bruikbare publicatie aan om het wicked problem aan te pakken en op die manier duurzame mobiliteit te organiseren. Dat doen we ten eerste door de problematiek duidelijk te benoemen in enkele artikels en een interview. Daarnaast brengen we ook tal van goede praktijkvoorbeelden en bruikbare bouwstenen voor een strategisch meerjarenplan.

Wil je een gedrukte publicatie ontvangen? Vraag er een aan via [email protected]