Inspirerende voorbeelden

27.05.2020

Vanaf 11 mei kan een nieuwe fase van de Corona-exit van start gaan en dan zouden winkels geleidelijk aan terug open kunnen gaan. Maar ook daar zullen de regels rond social distancing gerespecteerd moeten worden. Daarom hebben al enkele steden besloten om een deel van hun stadskern om te toveren tot woonwijk.

De Brusselse vijfhoek wordt een woonerf

De stad Brussel gaat alle straten binnen de Kleine Ring, de zogenoemde Vijfhoek, omvormen tot woonerf. In een woonerf mogen auto's en fietsen maar 20 kilometer per uur rijden, voetgangers hebben er voorrang. 
Bruzz houdt een kaart up to date over de veranderende verkeerssituatie

Stad Gent creëert meer ruimte

Op enkele locaties komt er tijdelijk meer ruimte voor fietsers en voetgangers zodat ze de regels rond social distancing goed kunnen volgen.

Meer informatie vind je hier

Brugge maakt de Winkelstraten autovrij

"Ze vrezen er te veel volk als de winkels terug opengaan, dus gaan ze winkelstraten autovrij maken. Voetgangers gebruiken de volledige straat. De voetpaden zullen worden voorbehouden voor wie staat aan te schuiven om een winkel binnen te gaan." Ook Kortrijk en Oostende broeden op dergelijke voorstellen.

Leuven zorgt voor extra fietsparkeerplaatsen en ruimte voor voetgangers en fietsers

De verschillende ingrepen vind je hier terug

Goede voorbeelden uit Europa

Polis maakte een overzicht

Goede voorbeelden voor een gezonde publieke ruimte uit Vlaanderen

Het Vlaams Instituut Gezond Leven bundelde heel wat best practices

Tijdelijke fietspaden in Berlijn

Meer info hier

Postcoronatalks VRP

Met de nieuwe online reeks ‘PostCoronaTalks’ wil de VRP samen met u en een aantal experten nagaan waar we op ruimtelijk vlak naartoe moeten na de crisis. Met welke ideeën, concepten en initiatieven bouwen we een gezonde stad? De belangrijkste bevindingen zullen in publicatievorm verschijnen. Op deze pagina kunt u de voorbije Talks herbeleven en meer ontdekken over komende Talks. Sven Augusteyns gaf bijvoorbeeld een prinkelende keynote over de 20 minutenstad

Milaan wil minder wagens na de lockdown

Milaan heeft het ambitieuze plan om straten terug te geven aan voetgangers en fietsers, als antwoord op de coronacrisis.

Meer lees je hier

 

stappen in het groen