STAP 5 - Testen
29.06.2018
Tijdens of startend in de Week van de Mobiliteit gaan we testen. De proefopstellingen kunnen erg diverse vormen aannemen: van sensibiliserende prikacties tot structurele ingrepen die gedurende maanden getest worden. Tijdens de Week van de Mobiliteit gaat er bovendien de nodige aandacht naar de overkoepelende communicatie rond het LaMA-traject.
Communicatie
Gedurende het ganse traject, via verschillende kanalen
- Voor het bouwen (aankondigen, recruteren van bouwers, …)
- Tijdens het bouwen (stand van zaken, updates, aankondigen van testopstelling, …)
- Tijdens de testperiode (uitnodigen om de testopstelling uit te proberen & feedback te geven, kom naar evaluatiemoment, …)
- Steeds herhalen dat het om TESTEN en LEREN gaat
Verzin een hashtag waarin het testen wordt benadrukt
- #Tienentest
- #Aarschotexperiment
- #Londerzeelleert
Negatieve reacties?T
Op sociale media
- Toon steeds begrip. Negatieve reacties komen vanuit een engagement dat ook je bondgenoot kan worden. Zie het als feedback, een opportuniteit voor verbetering.
- 1 verantwoordelijke (social media kenner) of bepaal vooraf een strategie die alle medewerkers toepassen
- Negeer/verwijder nooit een negatieve reactie.
- Reageer snel (< 24u), maar niet te snel. Het eerste wat in je opkomt is niet altijd het juiste.
- Weet je niet meteen hoe te reageren? Laat alvast weten dat je ermee bezig bent.
- Een standaard antwoord is not done. Maak het persoonlijk (vb. spreek de persoon aan met voornaam)
- Gebruik Google Alerts om online reacties (negatief/positief) te monitoren.
- Nog erger dan negatieve reacties = GEEN reacties
In de pers
- Idem als voor reacties op sociale media
- Reactie = nog meer aandacht voor de negativiteit. Als je inschat dat reactie wel nodig is, doe dat via een interview in een bevriend medium, een open brief/persbericht, of een brief naar de burger.
To Do
- Monitoring voor, tijdens en na
- Startschot testperiode
- Communicatie voor, tijdens en na
- Afronden