Tips voor een onvergetelijke Car Free Day

11.08.2020

Of je nu voor een grootse of een bescheiden Car Free Day gaat, het wordt ongetwijfeld een sfeervolle dag. Om je medewerkers of collega’s over de streep te trekken, raden we je echter aan om ook een speciale actie te organiseren. Met volgende tips kan je vast en zeker aan de slag.

Voor wat hoort wat

Beloon de mensen die een inspanning leverden met een ontbijt of lunch, deel goodies of gadgets uit, maak een wall of fame, organiseer een fietsapplaus, voorzie een fietsonderhoud of graveeractie, richt autoparkings in als rust-, picknick- of yogaruimte of zet Miss of Mister Duurzaamheid in de bloemetjes.

Teamspirit

Als je veel of alle medewerkers wil overtuigen om mee te doen, dan kan je een teambuilding koppelen aan Car Free Day. Stippel een fietsroute uit waarbij je medewerkers in groep(jes) naar het werk kunnen fietsen of organiseer een competitie tussen de verschillende afdelingen, ploegen of sites om met alternatieve vervoersmiddelen een traject naar het werk af te leggen. Je kan als CEO, burgemeester of teamchef ook jouw team uitdagen om gedurende het jaar zoveel mogelijk duurzame kilometers van en naar het werk te verzamelen in ruil voor een (nieuwe) pingpongtafel, koffiemachine of picknickbank!

Ondersteun en faciliteer

Zorg voor logistieke en/of financiële ondersteuning van de actie(s). Bied reisadvies aan, organiseer een opleiding fietsherstel of veilig fietsen, laat de werknemers kennismaken met nieuwe elektrische vervoersmiddelen, organiseer een debat of infosessie over duurzame mobiliteit, voorzie in fietsparkings of douches, betaal tickets openbaar vervoer terug of faciliteer thuis- en telewerk.

Communicatie is (bijna) alles

Om jouw Car Free Day tot een succes te maken, is het belangrijk om goed over de actie(s) te communiceren. Bij voorkeur kondig je ruim op voorhand al aan dat jouw bedrijf, organisatie, stad of gemeente meedoet en een actie organiseert. Dit geeft iedereen de kans om mee te denken over een concept of om zich voor te bereiden. Neem de actie op in het personeelsmagazine of de nieuwsbrief, zorg voor flyers, affiches en/of spandoeken, organiseer een infosessie of tijdelijk infopunt, deel jouw actie op sociale media, stuur een persbericht uit en breng omliggende bedrijven op de hoogte.