Deze "goede praktijk" maakt deel uit van onze publicatie "Notenkraker #1".
Mobitwin, vroeger bekend als Minder Mobielen Centrale, is een initiatief van Mpact.
Mobitwin organiseert op lokaal niveau vervoer voor mensen met beperkte mobiliteit. Dat vervoer wordt uitgevoerd door vrijwilligers en georganiseerd op gemeentelijk niveau. De eerste centrale werd opgericht in 1982. Momenteel telt België 240 Mobitwin Centrales waarvan 210 in Vlaanderen. 76% van de Vlaamse
gemeenten hebben dus een Mobitwin Centrale. De ritten worden uitgevoerd en georganiseerd door (nu ongeveer 3.000) lokale vrijwilligers voor de samen meer dan 40.000 leden.
Waarom
Mobitwin wordt uitgerold op lokaal niveau wanneer een gemeente aanvoelt dat er heel wat bewoners niet voldoende mogelijkheden hebben om zich te verplaatsen. Mobitwin is een oplossing degene die zich door fysieke belemmeringen niet te voet, met de fiets, de auto of het openbaar vervoer kunnen verplaatsen en niet de financiële middelen hebben om bijvoorbeeld een commerciële taxidienst in te schakelen. Mpact ondersteunt gemeenten in de opstart van zo’n Mobitwin Centrale. Mpact zorgt voor de dispatchsoftware en de verzekering en ze helpen de gemeente in de zoektocht naar vrijwilligers en leden.
Hoe
Wanneer je gebruik wilt maken van Mobitwin, moet je je aanmelden als lid. Als je in
aanmerking komt, betaal je jaarlijks (als persoon of als huishouden) zo’n 10 tot 20 Euro lidgeld. Je komt in aanmerking wanneer je je niet zelfstandig kan verplaatsen en wanneer je maximaal tweemaal het bedrag van het leefloon verdient. Je wordt lid van een lokale Mobitwin Centrale en kan lid zijn van meerdere centrales.
Je reserveert een rit ten laatste twee dagen vooraf waarna de medewerkers op de centrale op zoek gaan naar een vrijwillige chauffeur. Die chauffeur brengt je van deur-tot-deur, meestal met hun eigen wagen. In enkele gevallen stelt de gemeente een wagen ter beschikking om ook mensen zonder wagen de kans te geven om vrijwilliger te worden en om toegankelijk te kunnen zijn voor mensen met een rolstoel. De chauffeur krijgt een kilometervergoeding, ongeveer 42 cent per
kilometer, en een koffievergoeding als ze even moeten wachten. Mobitwin is gemiddeld gezien veel goedkoper dan een taxi, maar kan bij uitzonderlijke verplaatsingen toch hoog oplopen. Voorlopig bestaan er hier nog geen tussenkomsten voor.