Aandeel openbaar vervoer in de modal split (katalysator)
Openbaar vervoer, en zeker de trein, wordt vooral voor langere afstanden gebruikt. Ook in steden, zeker waar een tramnetwerk aanwezig is, haalt het openbaar vervoer hogere aandelen in de modal split.
Bron
Vaststellingen
Ook voor het openbaar vervoer stellen we geen echte modal shift vast. In 2019 zagen we een sterke groei, zowel voor BTM (bus/tram/metro) als voor de trein, maar in 2020 zijn die cijfers door de coronacrisis in elkaar gezakt. Om een modal shift richting openbaar vervoer te realiseren wordt best prioritair ingezet op voldoende aanbod in combinatie met betrouwbaarheid. Gebrekkige doorstroming en (wilde) stakingen brengen die betrouwbaarheid in het gedrang. In 2019 gebruikten we bus, tram en metro voor 4,20% van al onze verplaatsingen en de trein voor 2,59% (openbaar vervoer als hoofdvervoermiddel, verplaatsingen waar openbaar vervoer als voor- of natransport gebruikt werd, worden niet meegerekend). We deden 3,86% van al onze afgelegde kilometers met bus, tram of metro en 9,79% met de trein.
In 2022 is het aandeel van het openbaar vervoer ten opzichte van 2019 quasi gehalveerd.