Verslag forum 'focus op eventmobiliteit' - 1 april 2022
Met het Forum wil het Netwerk Duurzame Mobiliteit onze leden, onze compagnons en alle stakeholders betrekken bij de uitbouw van onze werking. Het thema dat waar we in de periode 2022-2024 op focussen is 'eventmobiliteit'. Corona is (bijna?) voorbij en 'knaldrang' is een veelgehoorde term: mensen willen terug genieten van het leven en 'uit hun kot' komen. Duurzaamheid blijft post corona een grote uitdaging en mobiliteit blijkt voor meer dan de helft van de klimaatimpact van evenementen te zorgen. Reden genoeg om de krachten te bundelen.
Achteraf bleek 1 april niet de allerbeste datum. Aprilse grillen (sneeuw godbetert), corona en andere verkoudheden deden hun uiterste best om ons 'live' evenement te ontwrichten. Ondanks alles hadden we een mooie, representatieve groep met vertegenwoordigers van evenementen, overheden (lokale en provinciale), mobiliteitsaanbieders, mobiliteitsmanagementaanbieders, kennisinstellingen ... en uiteraard onze leden en compagnons.
We starten met een korte inleiding om de impact van eventmobiliteit op duurzaamheid te schetsen. De uitdagingen zijn groot: modal split met de auto in de hoofdrol, autosolisme, effecten van mobiliteit op bezoekers en omwonenden, een ecosysteem met heel wat stakeholders ... Een eerste niet eenvoudig te beantwoorden vraag is alvast: "Wat is eventmobiliteit?". We schetsen een plan van aanpak voor de komende jaren en nodigen de aanwezigen uit om mee te denken over het vervolg van het traject.
Liese Exelmans van het expertisecentrum Publieke Impact van de Karel de Grote Hogeschool licht het onderzoek dat zij voeren naar eventmobiliteit toe. Uit focusgroepen bleek alvast dat het 'straffen' van automobilisten not done is. Je zet beter in op incentives om gewenst te gedrag te belonen of aanbod dat het comfort verhoogt, zoals een shuttlebus tussen station en evenementlocatie.
Presentatie Liese Exelmans - expertisecentrum Publieke Impact
We hadden Bart Busschaert van Scelta Mobility gevraagd een case toe te lichten. Niet eenvoudig: ondertussen heeft hij ladingen vol intrigerende cases. Bart koos na veel wikken en wegen voor het concert van Metallica in het Koning Boudewijnstadion. Hoe krijg je mensen vlot in en uit een uitverkocht stadion met 50.000 mensen? Een combinatie van fiets (met een gadget als incentive), nachttreinen, metro, collectief vervoer met autocars en reserveerbare parkeerplaatsen op wandelafstand. Resultaat: op parking C aan de Heizel stonden slechts 4.224 auto's (capaciteit van 10.000).
Daarna volgden 4 werksessies. Hieronder lees je een verslagje van deze werksessies:
- Evenementbezoeker motiveren tot duurzame modal shift (Liese).
- Daag events en bezoekers uit - link met de mobiliteitscampagne (Laura). Uit onze eerste brainstorm kwam het idee om evenement organisatoren partners te laten worden van de 30 Dagen Minder Wagen door hun events in juni te verduurzamen met onze ondersteuning en de oproep mee te verspreiden om deel te nemen aan de challenge
- Communiceren richting evenementorganisatoren (Bart).
- Aanbevelingen richting stakeholders (Miguel). De voornaamste aanbeveling geldt zowel voor organisatoren als voor overheden: hou van in het begin rekening met de mobiliteit van en naar het evenement, vaak wordt de mobiliteitsproblematiek veel te laat aangepakt, als alles al vastligt.
Wil je op de hoogte blijven van eventmobiliteit? Surf dan even naar onze themapagina of neem contact op met [email protected]