Vraag aan je medewerkers wat ze zelf willen
Andy Michiels (HR businesspartner, Manutan België) vertelt:
“Ik fiets niet alleen privé door Brussel, maar ook naar kantoor. Sinds ons bedrijf in september
verhuisde van Ternat naar Anderlecht, woon ik op slechts vijf kilometer van mijn werkstek”, zegt Andy
Machiels. Hij is HR businesspartner van Manutan België, dat benodigdheden voor kantoor, magazijn
en werkplaats verkoopt. Andy coördineerde de verhuis en nam daarbij de mobiliteit van de zestig
werknemers grondig onder de loep.
“We hielden een rondvraag over faciliterende maatregelen zoals flexibele werkuren, fietsvergoedingen
en tussenkomst van de werkgever in de kosten voor openbaar vervoer. Omdat de meeste mensen
met de wagen langer onderweg zouden zijn naar de nieuwe werkplek, was er heel veel interesse.
We kozen voor meer flexibele werkuren en thuiswerk. Daarnaast breidden we de fietsvergoedingen uit
voor mensen die niet altijd met de fiets komen. Dankzij Bike to Work vonden we een eenvoudig,
praktisch systeem om dit te organiseren. Het geeft je ook inzicht in het fietsgedrag van de
werknemers. Enkele mensen gebruiken het al en vanaf de lente willen we het sterk promoten.
Een vijftal mensen komt regelmatig met de fiets, een tiental af en toe. Merkwaardig genoeg zijn dat
niet altijd de nabije usual suspects. We hebben een collega die met plezier de fietssnelweg tussen zijn
woonplaats Liedekerke en Anderlecht afhaspelt.”
“We trekken geen specifiek budget uit voor fietsverkeer. Fietsvergoedingen en terugbetaling van
openbaar vervoer zitten gewoon in onze algemene werking. De combinatie van beide scoort hoog op
de arbeidsmarkt van Brussel en de Vlaamse rand. Het was ook een bewuste keuze om te verhuizen
naar een goed bereikbare plek: op twee minuten van kantoor hebben we een metrostation en
bushalte. Dat spreekt de mensen aan, zelfs al moeten ze van iets verder komen. De kern van ons
mobiliteitsbeleid, met name de financiële incentive voor het gebruik van de fiets en het openbaar
vervoer, werkt. Ook het carpoolen in combinatie met fietsen slaat aan.”
“Mijn eerste tip voor bedrijven die met een fietsbeleid willen starten: vraag aan je medewerkers wat ze
willen. Bij ons bleek dat veel mensen nood hadden aan een fietsvergoeding voor wie niet elke dag
fietst. Om dat te beheren, vormt Bike to Work een efficiënt systeem. De tweede tip: hou het simpel en
probeer geen grootse zaken uit te vinden. De beslissing om het openbaar vervoer terug te betalen is
makkelijk genomen en heeft een grote impact.