Dieselgate: VW blijkt het topje van de ijsberg

21.09.2017

Een jaar na het uitbreken van het dieselgate-schandaal blijkt een uit een studie van T&E dat de voertuigen van de Volkswagen-groep (Volkswagen, Audi, Skoda en Seat) niet de enige zijn die sjoemelen met uitstootwaarden. De sjoemelsoftware in die voertuigen zorgt ervoor dat voertuigen een testomgeving in een labo konden herkennen en zo minder schadelijke NOx (stikstofoxide) gingen uitstoten. Maar ook andere merken voldoen niet aan de opgelegde uitstootlimieten.

Euro 6 diesels voldoen niet aan reële uitstootlimiet

dieselgate merken

De tabel lijkt te zeggen dat Volkswagen zijn leven gebeterd heeft na dieselgate, maar dat klopt niet. De (in verhouding) betere prestaties zijn een gevolg van betere technologiekeuzes voor het losbarsten van dieselgate. De voornaamste conclusie is dat elk onderzocht voertuig de wettelijk vastgelegde NOx-limiet overschreed.

Meer weten?

De studie van T&E

Dieselgate, de Inconvenient Truth van de luchtvervuiling (MO* - 19/09/2016 - analyse van Kathleen Van Brempt, voorzitter van de onderzoekscommissie van het Europees Parlement die de Dieselgate-affaire onderzoekt)

Terugroepactie Dieselgate niet verplicht in Vlaanderen (De Tijd - 20/09/2016)