Studiedag 'ons buurtpunt, samen en op maat' VOLZET

21.02.2020
ons buurtpunt

Op 10 maart 2020 openen we ons buurtpunt-voor-een-dag in Leuven. Je ontdekt er de ervaringen van de 22 deelnemers die in 2019 als lerend netwerk het proces doorliepen om een buurtpunt op te starten.

Wat zijn de uitdagingen? Wat zijn de succesfactoren? Laat je inspireren en informeren door lokale initiatiefnemers en experts.

Deze studiedag is jammer genoeg volzet. Je kan je wel nog inschrijven op de wachtlijst. Indien er een plaatsje vrijkomt geven we een seintje. 

SCHRIJF JE hier in op de wachtlijst 

Praktisch

Cera, Munstraat 1, 3000 Leuven, 10 maart, 09u30 tot 14u00

Tijdens deze studiedag rond het opzetten van een buurtpunt laten we experts én onze ervaringsdeskundigen aan het woord. 
De studiedag is bedoeld voor organisaties, overheden, burgers die geïnteresseerd zijn in het concept van 'ons buurtpunt'. 
De dag is jammer genoeg volzet, inschrijven voor de wachtlijst kan wel nog.  

Timing

  • 09u30-09u45: Onthaal
  • 09u45-10u15: Keynote: nabijheid en mobiliteit mogelijk maken
  • 10u15-10u30: Lancering praktijkboek 
  • 10u30-11u30: Sessies deel 1
  • 11u30 -11u45: Pauze
  • 11u45-12u45: Sessies deel 2
  • 12u45-14u00: Lunch met lokale inspiratiemarkt voor de invulling van je buurtpunt

Inhoud sessies 

Kies in deel 1 en 2 uit onderstaande sessies. Tijdens alle sessies geven de deelnemers van het lerend netwerk hun ervaring mee. 

Sessie 1: Participatie en communicatie

Hoe zorg je ervoor dat je buurtpunt in goede aarde valt in je wijk of dorpskern?
Hoe bereik je alle stakeholders en ga je om met de verschillende wensen/ideeën van de burgers? 
Bernard Govaert (Netwerk Duurzame Mobiliteit) en Anne-Marie Vangeenberghe (Innovatiesteunpunt) gaan in gesprek met één van de deelnemers over de do's & don'ts op vlak van communicatie en participatie. 

Sessie 2: Hoe richt je je buurtpunt in?

Welke diensten wil je aanbieden in je buurtpunt? Hoe positioneer je je ten opzichte van bestaande winkels, dienstencentra? Waar zit de meerwaarde? Welke consumenten wil je bereiken? 
In groep brengen we ons idee naar voor en bespreken we de mogelijke zwaktes en sterktes, kansen en bedreigingen. 
Patrick Pasgang (Innovatieconsulent ISP) staat je bij met raad en daad. 

Sessie 3: In welke structuur giet je je initiatief? 

Samen met verschillende partners wil je een buurtpunt opstarten. Hoe ziet die samenwerking er op papier uit? 
Een expert van Cera biedt je inzicht in de verschillende juridische structuren. 

Sessie 4: Hoe zorg je ervoor dat je buurtpunt financieel gezond is? 

Welke kosten moet je absoluut dekken?
Welk basiskapitaal heb je nodig voor de opstart? 
Aan de hand van een template zet je onder deskundige begeleiding van Daniel Cromphout (vroeger KBC, nu Berkuus) de eerste stappen richting een financieel plan.

Deze studiedag is jammer genoeg volzet. Je kan je wel nog inschrijven op de wachtlijst. Indien er een plaatsje vrijkomt geven we een seintje. 

SCHRIJF JE hier in op de wachtlijst 

 

Buurtpunt?

De bakker, de slager, de kleine buurtwinkel, het dorpscafé. Tot voor kort had je het vaak allemaal 'onder de kerktoren'. Meer en meer verdwijnen deze lokale zaken en ontmoetingsplaatsen. Inwoners buiten de stadskernen zijn voor zowat alles aangewezen op de auto. 

De oprichting van een buurtpunt is een manier om voorzieningen, diensten en ontmoetingsplaatsen samen te brengen, dicht bij de bewoners. Het is een ontmoetingsplaats met verschillende diensten en vervoersaanbod. De concrete invulling en vorm hangt af van de lokale noden, wensen en mogelijkheden. Dat kan gaan van een lokale markt over een mobipunt tot een buurtcafé.