Studiedag Ons Buurtpunt 10 maart 2020, een terugblik

17.03.2020
buurtpunt overzicht

© Marijn Dionys

Op dinsdag 10 maart 2020 organiseerden we een studiedag over 'ons buurtpunt, samen en op maat', het lerend netwerk rond het opstellen van een buurtpunt.

Tijdens deze studiedag rond het opzetten van een buurtpunt lieten we experts én onze ervaringsdeskundigen aan het woord. Wat waren de uitdagingen? Wat zijn de succesfactoren. Je vindt alle informatie en presentaties van die dag hier onder terug. Bovendien bundelden we alle ervaringen van de 22 deelnemers aan het lerend netwerk in een inspirerend praktijkboek, zodat iedereen zelf aan de slag met de oprichting van een buurtpunt. 

200310 Studiedag ons buurtpunt

De sessies

Panelgesprek

Lieven Detavernier (Mariënstede), Bert Dessein (werknemer), Geert Dessein (schepen Ledegem) en Paul Vanrenterghem (inwoner) lichtten toe hoe Superette Capellehof tot stand kwam in Ledegem. Hoe ze vanuit het zoeken naar samenwerking en win-win situaties mensen bij elkaar kregen en een succesvol buurtpunt uitwerkten. 

  • Ondermijn vooraf mogelijke tegenkanting door met verenigingen, handelaars, café's... te praten en je initiatief bekend te maken. Zo kan je het aanbod op elkaar afstemmen en vermijd je tegenkanting. 
  • Een winkel is voor velen heel laagdrempelig én de perfecte plek om ontmoeting te creëren. Bied je dan nog eens koffie, zit je helemaal gebeiteld. 
  • Zorg dat je de gemeente meekrijgt in je verhaal. Het is een partner van onschatbare waarde. Wil je vb producten verkopen van de lokale landbouwers, vraag hulp aan de gemeente. Dit bespaart je vele bezoeken aan elke boer afzonderlijk. 

Sessie 1: Participatie en communicatie

Hoe zorg je ervoor dat je buurtpunt in goede aarde valt in je wijk of dorpskern?
Hoe bereik je alle stakeholders en ga je om met de verschillende wensen/ideeën van de burgers? 
Bernard Govaert (Netwerk Duurzame Mobiliteit)  gaat in gesprek met één van de deelnemers over de do's & don'ts op vlak van communicatie en participatie. 

Presentatie

Sessie 2: Hoe richt je je buurtpunt in?

Welke diensten wil je aanbieden in je buurtpunt? Hoe positioneer je je ten opzichte van bestaande winkels, dienstencentra? Waar zit de meerwaarde? Welke consumenten wil je bereiken? 
In groep brengen we ons idee naar voor en bespreken we de mogelijke zwaktes en sterktes, kansen en bedreigingen. 
Patrick Pasgang (Innovatieconsulent ISP) staat je bij met raad en daad. 

Verslag

Sessie 3: In welke structuur giet je je initiatief? 

Samen met verschillende partners wil je een buurtpunt opstarten. Hoe ziet die samenwerking er op papier uit? 
Anne-Marie Vangeenberghe biedt je inzicht in de verschillende juridische structuren. 

Verslag

Sessie 4: Hoe zorg je ervoor dat je buurtpunt financieel gezond is? 

Welke kosten moet je absoluut dekken?
Welk basiskapitaal heb je nodig voor de opstart? 
Aan de hand van een template zet je onder deskundige begeleiding van Daniel Cromphout (vroeger KBC, nu Berkuus) de eerste stappen richting een financieel plan.

Verslag sessie

Praktijkboek

We bundelden alle ervaringen van de 22 deelnemers aan het lerend netwerk. Ga zelf aan de slag met je eigen buurtpunt en laatje inspireren door ons praktijkboek. We overlopen één voor één de verschillende bouwstenen die belangrijk zijn bij het opstarten van een buurtpunt. Starten doen we – uiteraard – bij het prille begin. Van daaruit bouwen we doorheen dit document het buurtpunt op. Het is een laagdrempelige handleiding vol tips en handvaten om je buurtpunt uit te rollen. Van droom tot werkelijkheid, van communicatie tot budgettering.

Download het inspirerend praktijkboek

buurtpunt participatie

© Marijn Dionys

Buurtpunt?

De bakker, de slager, de kleine buurtwinkel, het dorpscafé. Tot voor kort had je het vaak allemaal 'onder de kerktoren'. Meer en meer verdwijnen deze lokale zaken en ontmoetingsplaatsen. Inwoners buiten de stadskernen zijn voor zowat alles aangewezen op de auto. 

De oprichting van een buurtpunt is een manier om voorzieningen, diensten en ontmoetingsplaatsen samen te brengen, dicht bij de bewoners. Het is een ontmoetingsplaats met verschillende diensten en vervoersaanbod. De concrete invulling en vorm hangt af van de lokale noden, wensen en mogelijkheden. Dat kan gaan van een lokale markt over een mobipunt tot een buurtcafé.