Goede praktijk: Schoolstraat

Lokale bereikbaarheid

Een ‘schoolstraat’ is een duurzaam concept dat een oplossing biedt voor de verkeersdrukte aan een schoolpoort. De ‘schoolstraat’ wordt tweemaal per dag afgesloten voor ongeveer 30 minuten, bij het begin en einde van de schooldag. Met uitzondering voor hulp- en nutsdiensten wordt gemotoriseerd verkeer niet toegelaten in deze periode.

Ouders moeten hun auto elders te parkeren waardoor de verkeerschaos aan de schoolpoort aanzienlijk vermindert. Deze veilige en kindvriendelijke schoolomgeving creëert meer ruimte voor voetgangers en fietsers. De ruimte aan de schoolpoort wordt zo een bruisende ontmoetingsplaats waarbij de paden van kinderen, ouders, grootouders en schoolpersoneel elkaar dagelijks kruisen.

Download deze inspiratiefiche

 

Meer weten:

schoolstraat

Het concept komt overwaaien vanuit de Italiaanse stad Bolzano. Bedoeling is om de verkeerschaos in de schoolomgeving bij het begin en het einde van een schooldag te beperken. Daarom worden de schoolstraten twee keer per dag afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Concreet betekent dit dat gemachtigde opzichters of de politie aan de ingang van de straat een verplaatsbaar bord zetten. En dat levert heel wat voordelen op... Zo is er minder chaos in de schoolomgeving en wordt het een pak veiliger voor fietsers en voetgangers, aangezien zij meer ruimte krijgen. Ook voor de veiligheidsdiensten is dit gunstig. Daarnaast zorgt dit voor een gezondere schoolomgeving, aangezien er minder uitstoot is van uitlaatgassen van auto's.

De schoolstraten zorgen er voor dat kinderen meer bewegen, aangezien ze nu niet meer vlak voor de schoolpoort afgezet worden. Er is nu een aangenamere sfeer aan de schoolpoorten en dat bevordert het contact tussen de ouders en het schoolpersoneel. Uit de evaluatie van het Proefproject Schoolstraat in Gent blijkt dat liefst 8 op de 10 ouders, leerlingen, schoolmedewerkers en buurtbewoners de schoolstraat een goede maatregel vinden. "Nu valt het pas op hoe absurd de situatie vroeger was!" zegt een van de ouders. Opvallend is ook dat zowat alle buurtbewoners dit initiatief positief evalueren.

Nog uit de bevraging blijkt dat 10% van de leerlingen met het openbaar vervoer naar de scholen komt, 22% met de fiets, 20% te voet en bijna de helft met de auto. Het invoeren van de Schoolstraat in de Onderstraat en de Vinkeslagstraat overtuigde al 7% van de ouders om niet meer met de wagen naar school te komen. 14% van de ouders en leerlingen overweegt om bij mooi weer met de fiets te komen of te voet.

Contact:

IVA Mobiliteitsbedrijf Stad Gent
09/266.28.00
mobiliteit@stad.gent
VVSG – Mobiliteit – Erwin De Bruyne
Of bij de mobiliteitsdienst van een gemeente die reeds een schoolstraat invoerde, bijv. Gent, Kontich, Leuven, Lier, …

 

Deze praktijk maakt de gemeente van morgen, en zeker voor deze droomgemeenten: