Goede praktijk: fietstraat

Lokale bereikbaarheid

Een fietsstraat is een straat die ingericht is als fietsroute, maar waarop tevens auto's zijn toegestaan. Dit autogebruik wordt echter beperkt door het karakter en de inrichting van de fietsstraat.

Het concept is ontstaan in Nederland waar ze geen juridische status hebben. De fietsstraat werd in 2012 opgenomen in het Belgische verkeersreglement nadat de stad Gent al even met het concept experimenteerde. De eerste fietsstraat in België was de Visserij in Gent in 2011.

Download deze inspiratiefiche

 

Meer weten:

fietsstraat

In een fietsstraat mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (tweerichtingsverkeer) gebruiken. Gemotoriseerde voertuigen mogen fietsers niet inhalen en maximum 30 kilometer per uur rijden. Het begin en einde van een fietsstraat wordt aangeduid met blauwe aanwijzingsborden en een logo op het wegdek. Verschillende gemeenten maken het asfalt van de fietsstraat rood.

Ondertussen zijn in Vlaanderen heel wat gemeenten die een of meerdere fietsstraten ingericht hebben, onder meer Antwerpen, Bonheiden, Gent, Harelbeke, Kortrijk, Turnhout, Tienen, Nijlen, Brugge, Roeselare, Halle, De Pinte, Peer en Leuven.

Een fietsstraat is een straat binnen een verblijfsgebied, die functioneert als belangrijke fietsverbinding en die door vormgeving en inrichting als zodanig herkenbaar is. Het autoverkeer kan beperkt aanwezig zijn, maar is duidelijk ondergeschikt aan het fietsverkeer.

Fietsberaad heeft een folder over dit thema opgesteld, hun website kan je hier terugvinden, Verkeersborden F111 en F113 duiden respectievelijk het begin en einde van een fietsstraat aan.

Contact:

Wout Baert, Fietsberaad Vlaanderen
02 211 55 05
info@fietsberaad.be 
(U kan ook contact opnemen met één van de mobiliteitsdiensten van de vernoemde gemeenten)

 

Deze praktijk maakt de gemeente van morgen, en zeker voor deze droomgemeenten: