Artikel - Mobiliteit als grootste uitdaging voor duurzame evenementen Evenementen kunnen er niet omheen: verduurzaming en/of CO2-neutraliteit is het pad naar de toekomst. Denk maar aan de alom tegenwoordige herbruikbare bekers of de compensatiemaatregelen door het plant... Auto Mobiliteitsplanning Modal shift 1 apr. 2023
Artikel - Het complexe ecosysteem rond evenementenmobiliteit Wat is evenementenmobiliteit? Dat zijn de bezoekers van het evenement die zich van zowat overal te lande naar de locatie van het evenement verplaatsen. Daarmee is de kous niet af. Heel wat andere acto... Klimaat Mobiliteitsplanning Steden en gemeenten 1 apr. 2023
Artikel - De mens is een raar dier: wat bepaalt ons mobiliteitsgedrag? De campagne van het Netwerk Duurzame Mobiliteit draait in 2022 om gedragsverandering en daagt mensen uit hun mobiliteitsgedrag over een andere boeg te gooien. Dit is artikel 1 van3 artikels waarin we ... Modal shift Woon- werkverkeer 2 mrt. 2022
Artikel - Naar een mobiliteitscultuur: kunnen we een duurzaam gewijzigd mobiliteitsgedrag garanderen? De campagne van het Netwerk Duurzame Mobiliteit draait in 2022 om gedragsverandering en daagt mensen uit hun mobiliteitsgedrag over een andere boeg te gooien. Dit is artikel 3 van3 artikels waarin we ... Modal shift 2 mrt. 2022
Artikel - Daag de irrationele mens uit: welke maatregelen zijn er om het mobiliteitsgedrag te veranderen? De campagne van het Netwerk Duurzame Mobiliteit draait in 2022 om gedragsverandering en daagt mensen uit hun mobiliteitsgedrag over een andere boeg te gooien. Dit is artikel 2 van3 artikels waarin we ... Deelmobiliteit Fiets Mobiliteitsplanning Openbaar vervoer 2 mrt. 2022
Artikel - Slimme kilometerheffing en rekeningrijden 2023: kilometerheffing niet in het VEKP Bij de actualisatie van het VEKP van 12 mei 2023 verdween de kilometerheffing voor personen uit de maatregelen. 2019: ‘Do or die’ voor de slimme kilometerheffin... Auto Fiscaliteit Woon- werkverkeer 14 sep. 2021
Artikel - De 15-minutenstad Het idee van de 15-minutenstad of -wijk is niet nieuw. Samengevat betekent het dat bewoners op 15 minuten (“density”) wandelen of fietsen (“design”) alle essentiële functies vinden: winkels, kantoren,... Fiets Modal shift Ruimtelijke ordening Steden en gemeenten Voetgangers 22 okt. 2020
Artikel - STOP-principe: Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privé gemotoriseerd vervoer Wat is het STOP-principe? Stappers, trappers, openbaar en gemeenschappelijk personenvervoer zijn, in die volgorde, de te verkiezen vervoermiddelen om tot een duurzame mobiliteit te komen. Het STOP-pri... Auto Fiets Modal shift Openbaar vervoer Voetgangers 19 apr. 2020
Artikel - De BREVER-wet: de wetmatigheid die onze mobiliteit bepaalt De BREVER-wet is een van de wetten die onze mobiliteit bepaalt. Wat houdt die BREVER-wet precies in? Houdt de BREVER-wet stand wanneer we autonoom gaan rijden of in het post-corona tijdperk? De BREVER... Mobiliteitsplanning Modal shift Woon- werkverkeer 10 apr. 2020
Artikel - Vrouwen en mobiliteit: mobiliteit is niet genderneutraal Op 8 maart is het elk jaar Internationale Vrouwendag . In dit artikel kijken we hoe vrouwen zich verplaatsen en of er iets bestaat als ‘vrouwvriendelijke’ mobiliteit. Een ander mobiliteitspatroon Vrou... Inclusieve mobiliteit Verkeersveiligheid 7 mrt. 2020
Artikel - De drie wetten van de mobiliteit Mobiliteitsmaatregelen hebben vaak onverwachte en soms zelfs ongewenste effecten. Dat is omdat beleidsmakers onvoldoende rekening houden met de wetten van de mobiliteit. Drie wetten bepalen niet allee... Mobiliteitsplanning Modal shift 4 feb. 2020
Artikel - De impact van woon-werkverkeer op mobiliteit, maatschappij en onderneming Veel mensen en beleidsmakers gaan ervan uit het grootste deel van het verkeer op onze wegen bestaat uitwoon-werkverkeer. Uit onderzoek blijkt echter dat recreatief verkeer zowel naar aantal verplaatsi... Bedrijven en organisaties Fiscaliteit Woon- werkverkeer 2 dec. 2019