Goede praktijk: zo dichtblij

Lokale bereikbaarheid

‘Zo Dichtblij’ helpt de Vlaamse steden en gemeenten om duurzamer en klimaat bewuster te worden. De campagne ondersteunt de lokale economie via een wedstrijd en stimuleert activiteiten rond duurzaamheid. Dit doen we samen met de lokale besturen, de inwoners, handelaars, ondernemers en verenigingen.

 

Download deze inspiratiefiche

 

Meer weten:

zo dichtblij

Tussen 29 april en 3 juni registreerden 76.102 deelnemers, in totaal meer dan 300.000 Zo Dichtblij-loten. Daarnaast organiseerden verenigingen tijdens de campagne tal van duurzame activiteiten in de 90 deelnemende gemeenten. De beste activiteiten ontvangen op 10 juni een “Zo Dichtblij Award” en een geldprijs van 500 euro.


Wie tijdens de vijf campagneweken winkelde in de deelnemende gemeenten ondersteunde de lokale economie en werd daarvoor beloond met een tombola lot. Bij de registratie van het lot op de website www.zodichtblij.be kregen de bezoekers concrete tips om milieubewuster te leven. “Dit alles draagt bij tot levendige kernen en betrokken, milieubewuste burgers, en dat is de sleutel tot het realiseren van een klimaat neutrale stad of gemeente,” vertelt Inge Malevé van Bond Beter Leefmilieu.


“Wij streven naar een bruisend centrum waar het goed leven is,” aldus Karel Van Eetvelt van UNIZO. “Ondernemers en handelaars spelen hier een belangrijke rol in maar zeker niet de enige rol. We geloven in samenwerking en verbinding met alle actoren om tot een duurzame oplossing te komen”

 

Contact:

Inge Malevé, Bond Beter Leefmilieu, info@zodichtblij.be , 02 282 17 30

Deze praktijk maakt de gemeente van morgen, en zeker voor deze droomgemeenten: