Artikel - Naar een mobiliteitscultuur: kunnen we een duurzaam gewijzigd mobiliteitsgedrag garanderen? De campagne van het Netwerk Duurzame Mobiliteit draait in 2022 om gedragsverandering en daagt mensen uit hun mobiliteitsgedrag over een andere boeg te gooien. Dit is artikel 3 van3 artikels waarin we ... Modal shift 2 mrt. 2022 Artikel
Artikel - Daag de irrationele mens uit: welke maatregelen zijn er om het mobiliteitsgedrag te veranderen? De campagne van het Netwerk Duurzame Mobiliteit draait in 2022 om gedragsverandering en daagt mensen uit hun mobiliteitsgedrag over een andere boeg te gooien. Dit is artikel 2 van3 artikels waarin we ... Deelmobiliteit Fiets Mobiliteitsplanning Openbaar vervoer 2 mrt. 2022 Artikel
Artikel - Slimme kilometerheffing en rekeningrijden 2023: kilometerheffing niet in het VEKP Bij de actualisatie van het VEKP van 12 mei 2023 verdween de kilometerheffing voor personen uit de maatregelen. 2019: ‘Do or die’ voor de slimme kilometerheffin... Auto Fiscaliteit Woon- werkverkeer 14 sep. 2021 Artikel
Rapport - Minder mobiel, een bewuste keuze? In de zomer van 2020 stuurden we samen met Koos Fransen (onderzoeker VUB en UGent) een bevraging rond mobiliteitsgedrag van mensen die zich niet vaak verplaatsen de wereld in. We danken alvast alle or... Inclusieve mobiliteit Mobiliteitsplanning 19 jan. 2021 Publicatie
Artikel - De 15-minutenstad Het idee van de 15-minutenstad of -wijk is niet nieuw. Samengevat betekent het dat bewoners op 15 minuten (“density”) wandelen of fietsen (“design”) alle essentiële functies vinden: winkels, kantoren,... Fiets Modal shift Ruimtelijke ordening Steden en gemeenten Voetgangers 22 okt. 2020 Artikel
Opinie - Wanneer nudging niet werkt Nudging is een buzzwoord, een modewoord waarvan de betekenis niet altijd even duidelijk is. Wikipedia omschrijft nudging als ‘een gedragspsychologische motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden ... Mobiliteitsplanning Modal shift Ruimtelijke ordening 14 mei 2020 Opinie
Artikel - STOP-principe: Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privé gemotoriseerd vervoer Wat is het STOP-principe? Stappers, trappers, openbaar en gemeenschappelijk personenvervoer zijn, in die volgorde, de te verkiezen vervoermiddelen om tot een duurzame mobiliteit te komen. Het STOP-pri... Auto Fiets Modal shift Openbaar vervoer Voetgangers 19 apr. 2020 Artikel
Artikel - De BREVER-wet: de wetmatigheid die onze mobiliteit bepaalt De BREVER-wet is een van de wetten die onze mobiliteit bepaalt. Wat houdt die BREVER-wet precies in? Houdt de BREVER-wet stand wanneer we autonoom gaan rijden of in het post-corona tijdperk? De BREVER... Mobiliteitsplanning Modal shift Woon- werkverkeer 10 apr. 2020 Artikel
Artikel - Vrouwen en mobiliteit: mobiliteit is niet genderneutraal Op 8 maart is het elk jaar Internationale Vrouwendag . In dit artikel kijken we hoe vrouwen zich verplaatsen en of er iets bestaat als ‘vrouwvriendelijke’ mobiliteit. Een ander mobiliteitspatroon Vrou... Inclusieve mobiliteit Verkeersveiligheid 7 mrt. 2020 Artikel
Artikel - De drie wetten van de mobiliteit Mobiliteitsmaatregelen hebben vaak onverwachte en soms zelfs ongewenste effecten. Dat is omdat beleidsmakers onvoldoende rekening houden met de wetten van de mobiliteit. Drie wetten bepalen niet allee... Mobiliteitsplanning Modal shift 4 feb. 2020 Artikel
Opinie - De duurzame bedrijfswagen bestaat niet Vorig jaar waren er 7,4 procent meer bedrijfswagens ingeschreven. Steeds meer werknemers ‘krijgen’ een salariswagen van hun werkgever. Dat is nu eenmaal goedkoper dan meer loon geven. Dat de belasting... Auto Bedrijven en organisaties Fiscaliteit Woon- werkverkeer 13 jan. 2020 Opinie
Artikel - De impact van woon-werkverkeer op mobiliteit, maatschappij en onderneming Veel mensen en beleidsmakers gaan ervan uit het grootste deel van het verkeer op onze wegen bestaat uitwoon-werkverkeer. Uit onderzoek blijkt echter dat recreatief verkeer zowel naar aantal verplaatsi... Bedrijven en organisaties Fiscaliteit Woon- werkverkeer 2 dec. 2019 Artikel