Goede praktijk - Mee-Rij-bank Diksmuide Deze "goede praktijk" maakt deel uit van onze publicatie "Notenkraker #1". In de stad Diksmuide staan sinds juni 2024 Mee-Rij-Bankjes in de dorpskernen van de deelgemeenten Oostkerke en Lampernisse en... Deelmobiliteit Inclusieve mobiliteit Platteland 19 nov. 2024 Goede praktijk
Goede praktijk - Mobitwin Deze "goede praktijk" maakt deel uit van onze publicatie "Notenkraker #1". Mobitwin , vroeger bekend als Minder Mobielen Centrale, is een initiatief van Mpact . Mobitwin organiseert op lokaal niveau v... Inclusieve mobiliteit 19 nov. 2024 Goede praktijk
Goede praktijk - Fix the mix Deze "goede praktijk" maakt deel uit van onze publicatie "Notenkraker #1". Fietsberaad Vlaanderen is een kenniscentrum voor fietsbeleid en in brede zin voor elk beleid dat het fietsen stimuleert. De d... Combimobiliteit Verkeersveiligheid 19 nov. 2024 Goede praktijk
Artikel - 7 bouwstenen voor duurzame mobiliteit in een plattelandscontext In onze kernsteden is mobiliteit razendsnel aan het veranderen. Buiten die grootstedelijke context zijn de uitdagingen voor Vlaamse steden en gemeenten anders, maar daarom niet minder. Autodenken is e... Auto Modal shift Ruimtelijke ordening Steden en gemeenten 19 nov. 2024 Standpunt
Goede praktijk - OVK Save Deze "goede praktijk" maakt deel uit van onze publicatie "Notenkraker#1". Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE (OVK-SAVE) is een lotgenoten- en belangenorganisatie die wil voorkomen dat nog één kind ... Verkeersveiligheid 19 nov. 2024 Goede praktijk
Goede praktijk - De Fietsschool Deze "goede praktijk" maakt deel uit van onze publicatie "Notenkraker #1". 10 jaar geleden gaf Mobiel 21 haar eerste fietslessen aan volwassenen in Leuven, toen aan een kleine groep anderstalige vrouw... Fiets Inclusieve mobiliteit 19 nov. 2024 Goede praktijk
Artikel - Door de bril van lokale verenigingen Voor dit artikel gingen we in gesprek met tientallen dorpsbewoners in drie landelijke dorpen: Stavele, Lanklaar en Kallo. Onze ervaringen legden we voor aan drie ‘verenigingsexperten’: Bert Meulemans ... Modal shift Participatie en cocreatie Platteland Ruimtelijke ordening 19 nov. 2024 Artikel
Goede praktijk - Beleidskader traag netwerk Deze "goede praktijk" maakt deel uit van onze publicatie "Notenkraker #1". Het Gemeentewegendecreet uit 2019 geeft lokale besturen alle zeggingskracht over het wegennet dat ze beheren. Het decreet is ... Platteland Ruimtelijke ordening Voetgangers 17 nov. 2024 Goede praktijk
Opinie - Autoafhankelijkheid op het platteland Van de auto als gewoonte naar de auto af en toe Auteurs: Kris Peeters en Fien De Smet Op het Vlaamse platteland heb je vaak een auto nodig om mobiel te zijn. Het openbaar vervoersaanbod is beperkt en ... Auto Inclusieve mobiliteit Platteland Ruimtelijke ordening Steden en gemeenten 26 sep. 2024 Opinie
Publicatie - Memorandum Netwerk Duurzame Mobiliteit 2024 Mobiliteit is een thema waar iedereen bij betrokken is. Duurzame mobiliteit biedt een antwoord op veel meer dan alleen maar mobiliteitsuitdagingen. Duurzame mobiliteit heeft ook een grote positieve im... 12 sep. 2024 Publicatie
Opinie - Mobiliteit gaat over meer dan je zo snel mogelijk van punt A naar punt B verplaatsen Mobiliteit verbindt ons letterlijk met elkaar en de wereld, maar er zijn blijkbaar in de figuurlijke zin heel wat obstakels onderweg. "Koning Auto is de splijtzwam in de gemeentepolitiek" , kopt de St... Auto Ruimtelijke ordening Steden en gemeenten 3 sep. 2024 Opinie
Column - Mijlpalen van de mobiliteit (6) De fiets als emancipator Miguel Vertriest neemt je mee langs de 9 voornaamste mijlpalen in zijn canon van de mobiliteit. De zesde mijlpaal is de opkomst van de fiets die de emancipatie van de vrouw een duwtje gaf. De fiets di... Fiets 25 jul. 2024 Artikel